יום רביעי, 22 ביולי 2009

כיצד לבחור חברה שנותנת שירות מחשבים

במרבית החברות, מערכת המחשוב חשובה לתפקוד הבסיסי של המנגונונים השונים בעסק.
המחשב משרת את אנשי המכירות , מערך השיווק , התפעול , ההנדסה , השירות והפיננסים. כמעט
לכל חלקי העסק יש נגיעה מהותית במערך המחשוב ולכן , רשת תקשורת ומחשבים תקינה הכרחית לפעולה
ותפקוד תקינים של העסק.
קיימות חברות רבות שנותנות שירותי מחשב, מאמר זה ישפוך מעט אור על עולם השירות ויתן דגשים לחברות
כדי שיוכלו לבחור ספק שירות איכותי שיתאים לחשיבות הגדולה של מערך המחשוב בעסק.
שירות מחשבים נמדד על פי מספר קריטריונים :

א. מקצועיות.
ב. זמינות.
ג. סוג השירות.
ד. יחס ואדיבות.


כדי להבין את חשיבות כל אחד מהסעיפים , אפרט בהרחבה את הנקודות החשובות שיש לשים לב
לפני שמחליטים לאיזו חברת שירות נותנים את מפתחות המחשוב שלכם.


מקצועיות
יש להתאים את הרמה המקצועית של החברה שאתם בוחרים לרמת המורכבות של מערך המחשוב שלכם.
קיימים עסקים בהם מספר מחשבים קטן, שרת קבצים ללא אפליקציות מיוחדות או בסיסי נתונים ולעומתם
ישנם עסקים שמערך המחשוב שלהם מורכב מעשרות ומאות תחנות, שרתי דואר, קבצים ואפליקציה,
מערך תקשורת מאובטח בין מספר אתרים וכד'...
כל בעל עסק צריך להכיר את רמת המורכבות של מערך המחשוב שלו. עסק פשוט מבחינת מחשוב
לא צריך לבחור חברה מקצוענית ויקרה אלא אם החומר ע"ג המחשבים חשוב לו ברמה שאיבודו יכול
לגרור נזק כבד מאוד לעסק. קיימים בשוק הרבה מאוד אנשי שירות לא מקצועיים מספיק, אנשי שירות
ללא ניסיון רב שמתאימים בעיקר למתן שירות לעסקים קטנים מאוד ולאנשים פרטיים.
תת סעיף של מקצועיות היא היכולת של חברת השירות לתת פיתרון מלא ומהיר גם אם אין לה
אנשי מקצוע זמינים שמומחים בתחום התקלה הספציפית. חברת שירות מקצועית, צריכה לדעת
לגבות את עצמה באנשי מקצוע או חברות שותפות בתחומים נוספים כגון אבטחה, תקשורת ובסיסי נתונים.
אפשר ורצוי לשאול את ספק השירות אם יש לו הסכמים עם חברות נוספות בהקשר זה.
כאשר מראיינים חברת שירות לפני החלטה, יש לשאול ולשים לב להתייחסותה לנושאי אבטחת מידע וגיבויים.
נושאים אלה הם אולי החשובים ביותר בכל מערך מחשוב כי שניהם למעשה חשובים מאוד לשלמות הנתונים.
שלמות הנתונים , מסביר גל אוברציגר, היא הדבר ההכרחי והחשוב ביותר בכל מערך מחשוב ובכל חברה.
יש לשים לב ולשאול את ספק השירות באילו אמצעים הוא מתכוון לאבטח את רשת המחשבים ובאילו אמצעים
הוא מתכוון לגבות את החומר. כמובן, שרצוי להתייעץ עם יועץ חיצוני בלתי תלוי בנושאים אלה גם לאחר בחירת
ספק שירות. יועץ חיצוני מקצועי יכול לעשות בדיקת רשת מקיפה ולתת הנחיות והמלצות.


זמינות
אחד הסעיפים החשובים ביותר הוא נושא הזמינות. המקובל בענף שירות המחשבים הוא הסכם
שירות Service Level Agreement SLA של 4 שעות הגעה לבית עסק במקרה של תקלה משביתה
(תקלה שמשביתה חלק מהותי מפעילות העסק בגלל תקלת המחשוב) או עד יום עבודה במקרה של
תקלה שאינה משביתה.
בפועל, יש לבדוק (גם דרך המלצות) כמה זמן ובאילו דרכים החברה מחכה עד לקבלת שירות
בכל אחד מהמקרים.
המענה הטלפוני או באמצעות מייל צריך להיות מיידי. בחברה שירות קטנות , הטלפון הנייד של אנשי
השירות נמצא אצל הלקוחות ובכך זמן המענה מתקצר משמעותית (לא עוברים דרך מרכזייה או מנהלת שירות)
כמו כן, יש אפשרות לקבל תמיכה ורצוי לבקש זאת באמצי שליטה מרחוק. תקלות רבות יכולות להיפתר במהירות
באמצעות שיחת טלפון של מומחה או באמצעות שליטה מרחוק. בחלק מהחברות הקטנות, ניתן שירות זה
גם בלילה כלומר , כדי לא להשבית את המשתמשים, יש פעולות שמבצעים בלילה או לאחר שעות העבודה.


סוג השירות
קיימות מספר אפשרויות :
א. בנק שעות - הלקוח רוכש בנק שעות (למשל 20 שעות שירות) במחיר מסויים, ובכל פעם שהוא מנצל שעות
שירות, אם זה באמצעות הגעה פיזית או שליטה מרחוק, זה יורד לו ממאגר השעות.
ב. חוזה שירות לפי קריאה - החברה שנותנת שירות מגיעה כאשר קוראים לה במקרה של תקלה. התשלום
במסלול זה הוא לפי קריאה (גבוה יותר מאשר באפשרות של בנק שעות) החסרון מלבד המחיר הגבוה
הוא חוסר מחויבות של החברה שנותנת שירות לבוא מייד במקרה של תקלה.
ג. חוזה שירות אקטיבי כולל - במסגרת חוזה שירות זה ניתן שירות ללא הגבלה במספר שעות
ונעשות פעולות יזומות של גיבוי , בדיקות וירוסים וגיבויים וכד' על ידי החברה שנותנת שירות.
זהו שירות שמקביל לביטוח , ביטוח אקטיבי שמביא את החברה לרמת תחזוקה גבוהה.
גל אוברציגר מדגיש שחוזה שירות אקטיבי ללא הגבלה של שעות שירות הוא שווה ערך לאיש שכיר
שעובד בחברה ונותן לה שירותי מחשוב. על חוזה אקטיבי ללא הגבלה אפשר לבקש מידע באתר
http://www.vipsupport.co.il .


יחס ואדיבות
סעיף אחרון ולא פחות חשוב הוא מתן שירות בצורה אדיבה. רצוי לקבל המלצות מלקוחות
החברה שנותנת שירות כדי לעמוד על טיבם האישי של נותני השירות עד כמה שניתן.

גל אוברציגר מוסיף , שחברות שירות גדולות בעלות עשרות ומאות אנשי שירות מתקשות בדר"כ
להיות בזמינות מלאה ללקוחותיהם וכמו כן, בלקוח ממוצע מטפלים מספר רב של אנשי שירות דבר
המקשה על קשר אישי בין הלקוח לאיש השירות.
אם הנכם מתעקשים לקבל שירות מחברה גדולה , עליכם לעמוד על כך שיהיה לכם מנהל לקוח
טכני שיבקר את העסק שלכם אחת לתקופה ויכיר הייטב את מערכת המחשוב שלכם.
כותב המאמר , גל אוברציגר , בעל חברת שירות מחשבים , גל רהב תקשורת מחשבים בע"מ.

יום ראשון, 19 ביולי 2009

בדיקת מהירות האינטרנט

מהירות החיבור לאינטרנט משתנה בכל רגע נתון ותלויה במספר גורמים :
א. העומס על רשת האינטרנט העולמית.
ב. העומס על רשת האינטרנט הישראלית.
ג. העומס על קווי האינטרנט של ספק האינטרנט שלכם.
ד. העומס על מרכזיית ה ADSL אלייה אתם מחוברים (במקרה של חיבור ADSL)
ה. רוחב הפס הפנוי שלכם בבית או במשרד (מורכב מכמה נושאים שיורחבו בהמשך)
ו. טיב ציוד התקשורת שלכם - לעיתים תקלה בציוד התקשורת תגרום לאיטיות בגלישה.
סעיף ה' הוא החשוב ביותר היות ובמרבית המקרים, מגבלת המהירות לא תהיה של
ספק האינטרנט או קווי האינטרנט בארץ או בחו"ל למעט במקרה של תקלה קיצונית או עומס בעקבות אירוע
חדשותי חריג.
קיימים מספר כלים לבדיקת מהירות הגלישה :
האתר הכללי - http://www.speedtest.net זהו אתר לבדיקת מהירות הגלישה (קצב העלאת נתונים מול קצב הורדת נתונים)
כאשר המיוחד באתר זה שהוא מאתר אוטמטית את כתובת ה IP שלכם, את ספק האינטרנט אליו אתם מחוברים ומבצע בדיקת
מהירות מול ספק האינטרנט שלכם. בנוסף למהירות הקו (מהירות הגלישה ברגע הבדיקה) , האתר מראה כמה זמן ייקח לכם להוריד
או להעלות לאינטרנט קבצים בגודל 5Mb , 35Mb או 800Mb.
למחוברים לבזק בינלאומי קיים האתר http://speed.bezeqint.net אתר שמאפשר להוריד קבצים גדולים ישירות משרתי הקבצים
של בזק בינלאומי וע"י כך לבדוק את מהירות ההורדה ולמעשה את מהירות הגלישה ברגע הנתון.
למחוברים לנטויז'ן קיים האתר http://cables2.013net.net/speedtest/index.htm כמו באתר הקודם, גם אתר זה מאפשר
בדיקת הורדת קבצים ישירות משרתי הקבצים של חברת נטויז'ן.
למחוברים לאינטרנט זהב - לחצו כאן להורדת קובץ בדיקה.
להלן מהירות ההורדה המקסימלית בהתאמה לסוג קו האינטרנט :
1.5 מגה - 192Kbps
2 מגה - 256Kbps
2.5 מגה - 320Kbps
4 מגה - 512Kbps
5 מגה - 640Kbps
8 מגה - 1024Kbps
אם אתם רואים שהמהירות שלכם נמוכה משמעותית ביחס לקו שרכשתם , עליכם
לבצע בדיקה של המחשב, בדיקת ציודי התקשורת / פנייה לבזק או לכבלים ופנייה לספק האינטרנט.
כמובן שלפני פנייה לאחת החברות יש לבצע מספר בדיקות בטווחי זמן שונים ולכבות ולהדליק את המודם / ראוטר
שמחובר למחשבכם.
כיצד תבדקו את רוחב הפס במחשב עצמו בבית או במשרד ?
בעיות מהירות בגלישה יכולות לנבוע מכמה היבטים הנוגעים למחשב עצמו :
1. קיים וירוס או תולעת שגורם לעומס ע"ג קו האינטרנט.
2. מתבצעת תקיפה של רשת המחשבים / המחשב שלכם מבחוץ.
3. תהליך / תוכנה במחשב תקועים או גורמים לעומס על המעבד ובעקבות
כך המחשב כולו איטי וגם הגלישה.
4. קיימת תוכנת שיתוף קבצים שמעלה או מורידה קבצים.
כדי לבדוק אם קיימת תוכנה בעייתית כדאי להשתמש בכלי של מיקרוסופט
שבדר"כ מגלה את הבעיה - http://www.gapo.co.il/downloads
ולהוריד את Microsoft Malicious Software Removal Tool
תוכנה מאוד יעילה נוספת שתגלה לכם בדיוק מה רץ במחשב שלכם ומה מתקשר לאינטרנט
בכל רגע נתון היא תוכנת What's running , תוכנה חינמית שגם אותה ניתן להוריד מאתר
http://www.gapo.co.il/downloads מה רץ במחשב WR.
בתוכנה יש לעבור ללשונית IP Connection ולראות אילו פעולות מבצעות תקשורת לאינטרנט.
במקרה שתוכנת הדואר והדפדפן לא פועלים ואינכם יודעים על תוכנת שיתוף קבצים שפועלת,
לא צריכה להיות ברמה העקרונית פעילות במסך זה.
אם כל הבדיקות שלכם לא עזרו ועדיין המהירות אינה כפי שצריכה להיות ביחס לקו האינטרנט
שמותקן אצלכם, יש לפנות לבדיקת קו אצל ספק התשתית (בזק או חברות הכבלים) ולאחר מכן
לספק האינטרנט שיוכל לדווח להם אם קיימת בעיה כללית או לנסות ולפתור את הבעיה אצלכם.

יום חמישי, 16 ביולי 2009

הקטנת תמונות

בעידן המצלמות הדיגיטליות החדשות, כל התמונות שאנו מצלמים הן כבדות במשקל (רזולוציה גבוהה) ולכן קשה לשלוח אותן במייל ובעייתי להעלות אותן לאתרים שלעיתים מגבילים בגודל התמונה.


רשתות חברתיות כדוגמת קפה , מקושרים, פייסבוק וכד' , מעדיפות ובנויות כך שהתמונות של הגולשים יהיו קטנות יחסית וכך ניתן יהיה לראותן בקלות. גם התמונה של שגולשים מעלים לפרופיל שלהם באתרים השונים צריכה להיות קטנה במשקל ובגודל.


אני מביא לפניכם מספר אתרים ותוכנות בחינם שבעזרתם תוכלו לכווץ ולהקטין את התמונות שלכם. בחלק מהאתרים תוכלו אפילו לחתוך חלק מהתמונה ולשמור (למשל רק את הפרצוף שלכם מתוך תמונה גדולה).


http://www.gapo.co.il/downloads - לוחצים על האייקון של "שינוי גודל של תמונות" ומתקינים תוכנה פשוטה של מיקרוסופט שבעזרתה אפשר להקטין תמונות ברצף (למשל אם יש לכם מחיצה עם הרבה תמונות מסמנים את כל התמונות עם ctrl A , עושים קליק ימני ובוחרים resize ואז התוכנה מקטינה במכה אחת את כל התמונות)


http://resizr.lord-lance.com - ממשק פשוט ונוח , בוחרים קובץ מהמחשב ובוחרים את רוחב התמונה. האתר יודע לבד להקטין את התמונה ולשמור על הקנה מידה.


http://www.resizeyourimage.com - אתר מעולה לחתוך תמונות. רוצים רק את הפנים שלכם מכל התמונה ? אתם בוחרים תמונה מהדיסק הקשיח, ועם העכבר בצורה פשוטה בוחרים את החלק אותו אתם רוצים לחתוך. קל, מהיר ופשוט. אתר מומלץ !


http://www.resize2mail.com - אתר יעיל שמשלב כמה אופציות. בוחרים תמונה, בוחרים בכמה להקטין אותה מבחינת % או לאיזה גודל מבחינת רזולוציה. לאחר ההקטנה ניתן לשמור או לחתוך חלק מהתמונה.


http://gui.picresize.com/picresize2 - האתר הכי משוכלל שראיתי. מעלים תמונה ואפשר להקטין אותה, לחתוך אותה ולשנות את הצבעים , תאורה , קונטרסט , להוסיף טקסט , להפוך לשחור/לבן , להוסיף מסגרת יפה ועוד ... ממש עורך תמונות און ליין. מאוד ידידותי ומשוכלל.


http://www.webresizer.com/resizer - עוד אתר משוכלל ובו אפשרויות רבות להקטנה, חיתוך ועריכה של תמונות. ממשק קל ונוח, מראה בכמה אחוזים גודל התמונה קטן , ניתן לסובב את התמונה ולשמור בסוף את התוצר המוגמר.


בהצלחה :-)

גל אוברציגר